سریال «پایتخت ۷» پس از ۵ سال پیش تولید سنگینی دارد تغییر چهره خیره کننده رضا عطاران + عکس تهیه‌کننده «یادگار جنوب»: مردم از فیلم‌های غیرکمدی استقبال می‌کنند فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳) + زمان پخش بهینه‌سازی سینما فرهنگ برای میزبانی در فیلم فجر ۴۳ «کافه این» در شبکه «تماشا» تماشایی می‌شود اکران‌های محرم از انحصار غیرمتخصصان خارج شد دوبال پرواز زبان فارسی پخش «منو ترک نکن» سریال خارجی جنایی جدید، از فردا شب (۵ مرداد ۱۴۰۳) جزییات برنامه محسن شریفیان برای موسیقی ایران و عمان در مسقط از کتاب شعر «دیو و دیوانگی»، اثر محمدباقر کلاهی‌ اهری، رونمایی می‌شود «درون بیرون ۲» پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ سینما شد «قفس» روی صحنه «شمایل» می‌رود + زمان اجرا بازدید «پیمان جبلی» از پشت صحنه سریال «طوبی» صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (۴ و ۵ مرداد ۱۴۰۳) + زمان پخش کتاب «مناقشه قره باغ، از آغاز تا پایان» منتشر شد
سرخط خبرها

به بهانه سالروز درگذشت علامه دهخدا

  • کد خبر: ۱۹۰۶۱
  • ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
به بهانه سالروز درگذشت علامه دهخدا
مهدی سیدی - خراسان‌پژوه
علی‌اکبر دهخدا در سال ۱۲۵۷ به دنیا آمد و پس از ۷۷ سال در هفتم اسفند ۱۳۳۴ چشم از جهان فروبست. به مناسبت سالروز درگذشت او چند خطی را درباره او می‌نویسم.
در این راستا وقتی به احوال بزرگان معرفت و ادبی، چون علامه دهخدا می‌اندیشیم، به یاد می‌آوریم که او بی هیچ مدرک و عنوان آب و نان‌آوری و هیچ شغل، سمت رسمی، حقوق استادی و وزارت و وکالت و فرهنگستانی یک‌تنه عمری را چمباتمه زده و «لغت‌نامه» و «امثال‌وحکم» ما را تدوین کرده است.
در عین حال دهخدا به بهانه اینکه «ما اساتید ادب را چه به امور سیاسی و حال و روز کار سیاه مملکت و ملت؟» شانه از زیر بار گران دخالت در امور سیاسی هم خالی نکرده و «چرندوپرند» را با زبان طنز سیاسی نوشته است. در عین حال او از روزنامه‌نویسی و فعالیت سیاسی هم غافل نبوده است.
فریاد آدم! از ته دل برمی‌آید که «الهی درد و بلای امثال دهخدا و ملک‌الشعرا بهار و... بخورد به فرق سر دانشمندنما‌های حقه‌باز نان به نرخ روز خوری که بدون رساندن هیچ ثمر بارزی به عامه مردم، به انواع مختلف و با هوچی‌گری مشغول تبلیغات و بزرگداشت گرفتن برای خود هستند و در کنار آن، دولپی هم از آخور می‌خورند و هم از توبره!»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->